Roustoucí nezávislost.
Každé dítě je jedinečné.
- děti se vyvíjí vlastním tempem
- některé děti potřebují jen trochu více času a trpělivosti
Hrubá motorika
- dítě miluje aktivní hru
- jezdí na tříkolce, houpe se na houpačce výš a výš
- rádo se vším pomáhá – prostřít stůl, nalít vodu do hrnečku
- používá kladivo, šroubovák, zahradní nářadí
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj hrubé motoriky
- alespoň jedna hodina denně pohybu
- choďte na hřiště, házejte si s míčem, postavte překážkovou dráhu
- hrajte fotbal
- poohlédněte se po dětském nářadí na zahradu
- nechte dítě pomoci v kuchyni
- společně si stavte kostky do složitějších staveb
Jemná motorika
- v dítěti se probouzí dřímající umělec, v tomto věku nastává skutečný rozkvět uměleckých schopností – maluje, kreslí, stříhá, lepí, modeluje
- obtahuje či opisuje znaky písmen, čísel
- tužku drží v tzv. špetkovém úchopu (mezi ukazováčkem, prostředníčkem a palcem; toto stále trénuje)
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj jemné motoriky
- pořiďte dítěti malý stoleček a židličku, kde si může kreslit, psát…
- hrajte spolu deskové hry
- navlékání korálků
- vždy mějte po ruce nůžky, lepidlo, papír, fixy, nálepky, velké pastelky, modelínu
- vyrábějte vlaštovky z papíru
Duševní vývoj
- dítě samo rozhoduje, co bude mít na sobě, co bude jíst, zda půjde po obědě spát
- dítě samo rozhoduje o tom, co půjde dělat, jakou činnost zvolí
- dítě samo hledá řešení problému, získává zkušenosti, učí se chybou
- dokáže se soustředit 10 – 15 minut roste zájem o písmena a číslice dítě samo vyjednává – důležité pro budoucí vývoj sebevědomého, zodpovědného a samostatného člověka
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro duševní rozvoj
- číst dětem co nejčastěji knížky
- zpívejte si spolu
- vyprávějte příběhy, pohádky, zážitky
- plánujte spolu
- co nejčastěji si hrajte s čísly
- hrajte deskové hry, pexeso, skládejte puzzle hrajte si „na něco“ – udělejte si se všemi plyšáky a panenkami čajový dýchánek
Vývoj řeči
- dáváme dítěti správný vzor – mluvíme s ním gramaticky správně
- rozšiřuje se i nadále slovní zásoba dítěte
- dítě umí celé jméno, adresu bydliště
POZOR NA TO! Pokud máte podezření na nesprávně se vyvíjející řeč u vašeho dítěte, požádejte o zhodnocení pediatra. Problém řešte co nejdříve.
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity pro rozvoj řeči
- neustále si spolu ČTĚTE
- napište dítěti tiskacím písmem jeho jméno, pokud bude připraveno, začne ho napodobovat
- mluvte s dítětem jako s partnerem (jako s inteligentním, chápajícím člověkem, protože takové vaše dítě je)
- pokud má dítě zájem o písmena, o čísla, spolupracujte
- odpovídejte na každou otázku
Vývoj osobnosti dítěte
- dítě si hraje, povídá a podílí se na činnostech v domácnosti
- vysvětlujeme, kdy dítě nemusí „žalovat“, za tuto činnost ho nijak nezesměšňujeme, jen vysvětlujeme
- ve škole děláme vše pro pocit bezpečí dítěte – objevují se nové strachy
- vysvětlujeme i to, co se skrývá za pojmem lhaní, důležitost mluvit pravdu
- děláme s dětmi nesoutěživé činnosti; není důležité být vždy první
S ČÍM MOHOU POMOCI RODIČE – aktivity podporující emocionální a sociální vývoj dítěte
- zaveďte zvyk – pomáhání v domácnosti
- nikdy neoznačujte dítě jako „žalobníčka“ – dítě by pak z nepochopení mohlo začít skrývat informace nebo lhát
- pozor na to, na jaké pohádky, filmy a hry děti koukají – potom se bojí „strašidel“
- o novém strachu s dětmi mluvte děti ze strachu z nepříjemností začínají lhát – vysvětlujte, netrestejte
- umožněte dítěti, aby bylo chvílemi i bez vás, pokud se cítí bezpečně povzbuzujte děti k plánování činností
Pozitivní rodičovství
PRVNÍ LHANÍ
- většina dětí začne lhát ve věku čtyř let – obvykle proto, aby předešly potížím nebo aby vás odpovědí nezklamaly; při každé této chvilce lhaní si najděte čas a trpělivost na vysvětlování – můžeš říct pravdu, proč není správné lhát
POZOR NA TO! Děti ve vás vidí svůj vzor. Dbejte na to, aby vás neslyšely vyslovit ani „milosrdnou“ lež. Nevidí v tom rozdíl. Budou si myslet, že lhát, je v pořádku.